Den der blå time...

Ja så er jeg igang igen med et par små projekter. Den forgangne uge har budt på teststrik og et par bestillinger fra nær og fjern. Derfor har jeg kun eksperimenteret med en lille karklud i halvstangmasker;

Et studie i blå toner.

Farverne skulle gerne give lidt lyd fra sig, så jeg valgte en skarp turkisblå, som kontrast til en kulsort. - Hæklet i Mayflowers 8/2 bomuldsgarn. Til kluden har jeg brugt et halvt nøgle af hver farve, samt nål 3 mm. Der er udelukkende hæklet i et mønster af halvstangmasker, vendt med en luftmaske, og herefter skiftet farve i samme side hver gang. I baggrunden kan en strikkeprøve skimtes: En tråd arwetta Classic fra Filcolana, sat sammen med en tråd silkmohair fra Sandnesgarn. Jeg forsøgte mig med forskellige farver i kombination, og fandt en løsning til sidst. Herefter fik jeg monteret kluden færdig, og derpå sat den til at suge i koldt vand det næste døgns tid.


Et kig på kluden afslører at farverne ikke smitter af på hinanden.


Og et kig i skuffen viser at jeg har et pænt lille lager af karklude i flere eksemplarer.

Jeg har skam også modtaget en buket på rigtig  "Valentinsmaner". Selv om det ikke er noget, som vi fejrer hjemme hos os, så kom manden med en fin buket tulipaner, som holdt sig friske i en uges tid.




Jeg kvitterede med en pladefuld nybagte knækbrød. Uhm! - Opskriften er fra bogen "Livet på Kastanjegaarden" , og jeg har brugt den rigtig mange gange. Drysset med lidt flagsalt, giver det en smagfuld portion knækbrød, og ungerne elsker det. Næst efter nybagt rugbrød er knækbrød en favorit hos den yngste. - Selvfølgelig garneret med tandsmør!


 En lille bestilling på pulsvarmere/halvvanter, eller hvad man nu kalder dem. Strikket op i strømpegarn, som jeg næsten er 100% sikker på er Sisu fra Sandnesgarn, men banderolen er forsvundet, så det kan selvfølgelig være en anden type, fra min lille garn-boks under sofaen.


-Flere strikkeprøver og kaffekopper senere; Den blå farve går igen. Men denne gang, i en blågrøn version, er det Holst garn, supersoft, i kombination med Titicaca, en tynd alpaca. Lækker kvalitet, som jeg absolut skal have mere af senere. En dejlig, frisk samling af forårsfarver. Og nu videre til kaffen og det nye hjemmebag...

- Hav en god weekend derude. 


Kommentarer